Begin januari wist ik het zeker. Ik wilde nu eindelijk een van mijn dikke buik af en het lichaam trainen waar ik altijd al van droomde. Door de jaren heen waren de kilo’s langzaam maar zeker toegenomen en dit voelde niet fijn. Maar waar moet je beginnen? Voeding? Trainen? Ik heb voor mezelf een duidelijke methode aangehouden en ben hierdoor maar liefst 16 kilo afgevallen in een jaar.

De planning

Zoals met alles kan het soms moeilijk zijn om te beginnen. Daarom is het handig om een duidelijke planning te maken voor jezelf. Op het internet zijn zat schemas te vinden waarmee je de dagelijkse trainingen voor jezelf kunt inplannen. Als je echt van je dikke buik af wilt zul je een duidelijk planning moeten maken welke echt te halen valt. Ga bijvoorbeeld niet meteen voor een doel waarin je 5 kilo per week afvalt. Je zult dan snel gedemotiveerd raken en eerder stoppen. Stel voor jezelf de volgende punten op een rij:

  • Hoe veel wil je afvallen?
  • In welke periode is dit haalbaar?
  • Hoeveel tijd wil ik trainen?

Als je dit voor jezelf hebt bepaalt komt er al snel een duidelijk planning naar voren. Ik neem even mezelf al voorbeeld:

  • 16 Kilo
  • 12 maanden
  • max 2 keer per week

Aan de hand van deze gegevens kom ik op de volgende conclusie. Om van mijn dikke buik af te komen moet ik maandelijks 1,3 kilo afvallen door de juiste buikspieroefeningen te doen. Dit is zeker haalbaar en met een beetje geluk val je nog meer af dan gepland! 2 keer per week je buikspieren trainen is een makkelijk opgave als je hier van te voren rekeningen mee houdt en er geen dingen overheen pland.

Welke training/oefeningen?

Als je met name de focus legt op een dikke buik en het verlagen van eht vetpercentage dan zijn buikspieroefeningen de beste keuze. Op de website buikspierentraining.nl zijn meer dan 12 verschillende buikspieroefeningen te vinden. Naast een duidelijke beschrijving en video vind je hier ook een schema waarin je de buikspieroefeningen in jouw 2 dagen per week kunt plannen. In het begin zullen deze buikspieroefeningen nog een beetje pijnlijk zijn, dit wordt steeds minder en na 2 weken ben je helemaal gewend aan de buikspieroefeningen. Zorg er voor dat je goed in de gaten houdt welke buik groep je traint. Je kunt je buik het beste opdelen in de volgende groepen:

  1. Bovenste buikspieren
  2. Middelste buikspieren
  3. Onderste buikspieren

Door gelijkmatig de verschillende groepen te trainen kweek je een mooie egale buik en dit geeft tevens het meeste effect.

 

Welke voeding?

Naast de juiste buikspieroefeningen is de juiste voeding minstens (of misschien nog wel meer) zo belangrijk. Door een goed dieet of gezonde voeding te combineren zul je sneller resultaat zien en dat is natuurlijk wat we willen. op de website voedingscentrum.nl is erg veel goede informatie te vinden over voeding en dieeten.

 

 

http://www.buikspierentraining.nl