Als je jong bent wil je niet slapen, en zodra je ouder word wil je niets liever dan lekker in je bed liggen en gaan slapen. En dit is ook belangrijk. In je slaap gebeuren er veel dingen met je lichaam. Je hersenen verwerken de informatie die je die dag tot je hebt gekregen. Maar niet alleen je hersenen zijn actief, in het lichaam gebeuren ook heel veel dingen.

Zo daalt je bloeddruk wanneer je in slaap bent. Dit helpt je lichaam om te ontspannen. Over het algemeen is je bloeddruk het hoogste wanneer je opstaat of wanneer je stress ervaart. Het dalen van de bloeddruk geeft je rust, en hiermee rust je lichaam en hersenen ook.

Bij het inslaap vallen ervaren sommige mensen dat zij een schok voelen. Sommige mensen vallen, of schrikken van iets. Dit fenomeen heet een hypnagoge schok of slaapstuip. Wat deze gekke sensatie veroorzaakt is eigenlijk nog niet echt duidelijk. Het zou te maken kunnen hebben met stress, angst, een verstoorde nachtrust of een mini-REM-slaap. Wel weten we dat het gebeurd net voor dat je in een diepe slaap valt.

Samen met het dalen van je bloeddruk gaat de lichaamstemperatuur naar beneden. Dit komt omdat je lichaam melatonine aan maakt wanneer het donker is. Dit stofje zorgt er voor dat je kerntemperatuur daalt. Zo rond een uurtje of drie, vier in de nacht is de melatonineproductie het hoogste en is je lichaamstemperatuur het laagste. Het is daarom ook van belang dat je in de juiste temperatuur slaapt. Wanneer het te warm is, kan het lichaam de warmte minder goed kwijt waardoor je minder makkelijk in slaap valt.

Naast deze activiteiten in de nacht, maakt je lichaam ook collageen aan. Dit is een eiwit en geeft structuur aan allerlei onderdelen van je lichaam. Het collageen zit in je tanden en botten en ondersteunt je organen en geeft stevigheid aan de bloedvaten. Collageen komt bekend voor in de oren, het zit namelijk ook in anti-rimpelcrème. Na je 25ste neemt de productie van collageen af, met als gevolg een slappere en rimpeligere huid. Het ‘’schoonheidsslaapje’’ heb je dus echt nodig.

Al deze activiteiten in je lichaam zijn van belang om de volgende dag uitgerust wakker te worden. Het is natuurlijk niet een groot probleem als je zo nu en dan niet helemaal uitgerust wakker word. Dit kan ook komen door de dromen en alle activiteiten die je hebt en die je lichaam uitvoert. De basis om goed te kunnen slapen en dus uit te rusten is een goede kamertemperatuur van ongeveer 16 tot 18 graden Celsius. Daarnaast is het van belang dat je slaapt op een goed matras. Deze komen in allerlei vormen en maten. Zo heb je de standaard maten in matrassen, matrassen 120×200, matrassen 140×200 en matrassen 160×200. Test ook altijd een matras voor dat je een matras koopt. Veel bedrijven bieden tegenwoordig een proefperiode aan waardoor je rustig thuis op het matras kan slapen . Mocht het niet bevallen kan je altijd voor een andere gaan.

http://www.just-dream.nl