Veel mensen denken dat trampoline springen alleen maar iets is voor kinderen. Dit is echter een misplaatst vooroordeel. Trampoline springen is meer dan alleen maar plezier. Het is ook bewegen en het kan zelfs als sport worden gebruikt. Hierbij is het wel belangrijk dat men de juiste trampoline gebruikt. De twee meest bekende trampolines zijn de trampoline met de metalen veren en de trampoline met de bungee elastiekveren. Deze laatste is de trampoline die de voorkeur heeft. Dankzij de bungee springveren kun je bewegen zonder dat je je botten, gewrichten en tussenwervelschijven belast. Bij de trampoline met metalen veren is het namelijk kans op een schokbelasting op je gewrichten en rug. De bungee springveren zijn dus niet alleen meer veiliger, maar zorgen ook voor een geschikte afremfase waardoor het bewegen op deze trampoline vele malen effectiever is. Om alle theorieën over trampoline springen nou echt te bevestigen dan wel te ontkrachten, heeft Dhr. A. Bhattacharya van de NASA onderzoek gedaan naar het gebruik van de trampoline. Zijn conclusie is dat trampoline springen een goede manier van bewegen is. Dankzij de bungee springveren is het springen relatief gezien intensief, waardoor je overtollig vetweefsel sneller verliest en je spijsvertering wordt verhoogd. Bovendien stel je je lichaam bloot aan verschillende prikkels die helpen bij een betere lichaamshouding, mobiliteit, coördinatie en reactievermogen. Het vergroot bovendien je ademhalingscapaciteit en verstevigd de bekkenbodemspieren. Een trampoline springmat brengt dus vrijwel alleen maar voordelen met zich mee. Toch is het belangrijk om het springen langzaam en gestaag op te bouwen. Op deze manier kun je ook nog eens aan je conditie bouwen en kun je op een leuke manier bewegen. Ben je na een aantal keer het springen al beu? Probeer dan eens op youtube filmpjes te vinden met sprongen en springbewegingen. Wanneer je deze nadoet, zal je zien dat het leuker is dan alleen maar recht springen.

https://www.trampolines.nl/