Dat is een goede vraag. Ik durf te wedden dat je antwoord niet “online” was. Ja, zeker, soms als de film echt populair wordt of als het van cruciaal belang is dat je een kaartje in handen krijgt, dan ga je misschien online en koop je je kaartje daar. Maar meestal krijg je het waarschijnlijk op de ouderwetse manier – je staat in de rij en koopt het aan het raam. Als je de productmanager bent die bij een van de bedrijven werkt die online verkopen, zou dit erop wijzen dat er een echt probleem is met je productontwikkelingsdefinitie.

Wat is het probleem met de verkoop van tickets

Als jij en ik niet automatisch denken “Ik moet een ticket online kopen”, dan is hier duidelijk iets misgegaan. Wat is daarmee aan de hand? Ooit was er in Nederland maar één set productmanagers die zich zorgen moest maken over de online verkoop van filmtickets en zij werkten voor Fandango. De online verkoop van tickets bestaat al ongeveer 15 jaar. Op dit moment werd echter slechts 13% van de 1,3 miljard tickets die vorig jaar in NL werden gekocht, online gekocht. Dat is niets om op je productmanager te zetten.

Waarom maken kleine aantallen het zo interssant?

Wat dit kleine aantal zo interessant maakt, is dat we echt geen problemen meer hebben met het online kopen van tickets. Sterker nog, als het gaat om concerten en andere live-evenementen (denk aan sport), dan voelt het online gaan en het kopen van onze tickets heel natuurlijk aan. Als deze productmanagers meer mensen kunnen overtuigen om hun tickets online te kopen, dan verdienen ze veel geld. Online tickets komen over het algemeen met een extra gemaksvergoeding van tussen de €10 en €20,00. In alle eerlijkheid, het is deze extra vergoeding die me ervan weerhoudt om mijn een goedkoop treinkaartje te kopen.

Waarom hechten mensen veel waarde aan het online kopen van tickets?

Er is veel waarde verbonden aan het online verkopen van tickets. Online verkoop helpt de filmstudio’s beter te beheren welke films waar en wanneer worden vertoond. Daarnaast hebben de studio’s, wanneer iemand online een kaartje koopt, de kans om de kenmerken te bepalen van de persoon die een kaartje koopt om deze film te zien en ze kunnen ook vertellen hoe vaak deze persoon kaartjes koopt. Dit opent een wereld van direct marketing mogelijkheden die nog nooit eerder beschikbaar zijn geweest voor de mensen die films maken.

Hoe kan dit probleem in de toekomst worden voorkomen?

Op basis van de beschikbare aantallen kiezen op dit moment niet genoeg mensen ervoor om hun tickets online te kopen. De productmanagers weten dat hier iets aan gedaan moet worden. Een deel van de reden voor de trage groei van de filmindustrie is het simpele feit dat er maar één speler is geweest: Fandango. Het goede nieuws voor alle betrokkenen is dat dit begint te veranderen. Fandango heeft al vele jaren exclusieve overeenkomsten met de grote bioscoopexploitanten om kaarten te verkopen voor de films die in hun theaters worden vertoond. Nu beginnen de theatereigenaren naast Fandango ook andere bedrijven in te schrijven om hun kaarten te verkopen. Het blijkt dat Fandango niet zozeer van streek is over het verlies van hun exclusieve relatie. Het kostte hen veel geld in de vorm van vergoedingen aan de theaters om die relatie in stand te houden. Nu het afgelopen is, kunnen ze meer van de servicekosten houden die betaald worden voor elk gekocht ticket.

https://ticketforsale.nl