Carlspall
Image default
Banen en opleidingen

6 redenen om een ​​werkgever te weigeren na een sollicitatiegesprek

vacatures

Waar je op moet letten tijdens het sollicitatiegesprek om niet erg teleurgesteld te zijn na het werken. Sommige mensen lijken te denken dat ze voor altijd zullen leven. Dat de herinnering aan hen en hun daden op magische wijze wordt gewist en dat het concept van reputatie een loze uitdrukking is. Maar dit is niet helemaal waar, vooral niet in de afgelopen jaren, tegen de achtergrond van de crisis van intelligente mensen. U kunt maanden, jaren zoeken naar een geschikte persoon voor uw organisatie, project of bedrijf. En hij bestaat gewoon niet. Zelfs niet omdat u niet-marktvoorwaarden heeft. Over het algemeen zijn er geen specialisten of managers die u nodig heeft in de markt. En in deze realiteit wordt het concept van reputatie doorslaggevend, het belangrijkste. Die paar slimme mensen zijn bereid om alleen zaken te doen met een gevestigde persoon of team. Voor velen wordt het concept van comfort in zakelijke communicatie belangrijker dan inkomen, en aanbevelingen van vrienden zijn soms belangrijker dan een klinkend merk. Om niet ongegrond te zijn, zal ik u een kort verhaaltje vertellen. Enige tijd geleden heb ik een vriend geraadpleegd die net uit de VS was gekomen. Dit is onze landgenoot, ongeveer tien jaar geleden vertrok hij naar Silicon Valley en komt nu terug en probeert zichzelf te vinden. Hij heeft waarschijnlijk de helft van ons gesprek doorgebracht met praten over de verschillen tussen de manier van zakendoen hier en hier. En vooral was hij verrast door de houding ten opzichte van het personeel, de houding ten opzichte van potentiële medewerkers. Mijn vriend is een zeer systematisch persoon en toen hij terugkeerde, begon hij bedrijven en hun aanbiedingen te bestuderen en de aanbiedingen te kiezen die voor hem interessant waren. En ik begon cv’s te sturen naar de geselecteerde vacatures. Stel je zijn verbazing voor toen hij op geen enkele brief antwoord kreeg. Hij is er niet aan gewend, het is moeilijk voor hem. Immers, voordat hij in ieder geval een automatisch antwoord kreeg. En hier is er volledige stilte. Toen besloot hij te bellen om het lot van zijn cv te weten te komen. Drie dagen gingen voorbij en hij vond het gepast. Helaas publiceerde geen van de bedrijven het telefoonnummer van de recruiter die verantwoordelijk was voor “zijn” vacatures, of het telefoonnummer van het hoofd van de rekruteringsafdeling. Hij probeerde de vaste telefoons van de bedrijven te bellen, maar omdat hij de namen niet kende van de werknemers die de leiding hadden over de aanwerving, kon hij niet via de secretaresses komen. Een paar weken gingen voorbij en mijn vriend besloot een bezoek te brengen aan de kantoren van de bedrijven. Hij vertelde me dat een dergelijke praktijk bestaat, althans in de Verenigde Staten. Je komt naar het bedrijf, zij geven je een rondleiding en vertellen over de beschikbare vacatures. Soms moet je je voor dergelijke excursies op de website aanmelden, soms kun je gewoon komen. Er is zelfs een aparte functie van “HR-duty officer”, een persoon die mensen “op straat” helpt het bedrijf te herkennen en erin te komen.Mijn “Amerikaanse” kennis ging niet verder dan de receptie. De lachende meisjes knipperden met hun ogen en konden niet begrijpen over wat voor excursie ze het hadden. En waarom zouden ze de man in de jas vertellen over de vacatures van het bedrijf. Over het algemeen vertrok hij met niets en wachtte hij al de derde week op een antwoord. Ik luisterde naar zijn verhaal, luisterde naar hoe hij noteerde, zijn vingers buigend, bekende huismerken, en ik schaamde me. Zelf heb ik vaak gesproken en geschreven over de personeelscrisis. Over hoe moeilijk het is om een ​​goed persoon te vinden, dat de verkeerde mensen naar interviews komen, en niet dan, en op de verkeerde plaats. Ja, ik begrijp dat het door hem samengestelde CV mogelijk niet op trefwoorden geschikt is voor de vacature. Maar zijn ervaring, opleiding en uiteindelijk doorzettingsvermogen verdienden zeker minstens één uitnodiging voor een gesprek. Bij verschillende gelegenheden in mijn carrière zijn er gelegenheden geweest dat ik recruiters “sloeg” en interviews kreeg. Ik kan zeggen dat al deze gevallen geen succes waren. Het werk bleek “niet van mij” te zijn. Nu begrijp ik dat het punt niet eens is dat de passiviteit van de werkgever de nadruk legde op de “irrelevante” of “onnodige” positie. Allemaal fout. Als ik naar interviews kwam, ontmoette ik altijd de oprechte interesse van potentiële leiders. Het punt is anders, het punt is cultuur. Theater begint met een kapstok, ondernemen begint met ethiek. Als de selectie voor het bedrijf zo is opgebouwd dat je de recruiter moet achtervolgen en letterlijk om een ​​antwoord op je brief moet smeken, dan heeft dit bedrijf andere waarden die voor mij niet interessant zijn. Hoogstwaarschijnlijk, binnen het bedrijf, dezelfde relatie tussen werknemers. En erger nog, tussen managers. Het lettervoorbeeld is slechts de eerste bel. Ik raad niet aan om op basis van deze ervaring serieuze conclusies over het bedrijf te trekken. Overigens raad ik ook niet aan om alleen conclusies te trekken op basis van recensies op internet. Deze beoordelingen hebben zo’n kenmerk: over het algemeen zijn ze slecht of aangepast. Er zijn maar heel weinig echte, hoogwaardige exemplaren. Het is dus beter om conclusies te trekken op basis van de resultaten van persoonlijke communicatie, dat wil zeggen interviews. Meestal wordt het eerste interview afgenomen door een recruiter, het is vrij routinematig en zegt niet veel over het bedrijf. Het interviewen van een potentiële manager en / of collega’s is belangrijk. Het is noodzakelijk om de tegenhanger zorgvuldig te observeren, hoe hij zich gedraagt, welke technieken hij gebruikt in dialoog. Ik zal een voorbeeld geven van zes van dergelijke technieken, als het ware een verplicht programma. Als ten minste vier van hen uw gesprekspartner niet aantonen, hoeft u hoogstwaarschijnlijk niet verder te communiceren met dit bedrijf.

Ontvangst nummer 1. Vertrouwen Ik wil meteen zeggen dat vertrouwelijke communicatie zelden begint met de zin “Ik zal eerlijk tegen je zijn”, eerder het tegenovergestelde. Vertrouwelijke communicatie – communicatie is gepassioneerd wanneer uw gesprekspartner openlijk spreekt over de kwestie die hem zorgen baart. Deze twee factoren, eerlijkheid en bezorgdheid, moeten blijk geven van een ware houding ten opzichte van u als toekomstige werknemer. Formele taal, gesloten poses (ik zag zelfs gesloten ogen), omhoog kijken naar het plafond en luie spraak – dit is niet alleen een bel, het is een bel. Het wordt saai, mogelijk nerveus, en er zal zeker geen creatieve sfeer zijn. Ontvangst nummer 2. Concreetheid Het is belangrijk dat er cijfers zijn. Een persoon die nummers bezit, is een persoon die een object bezit. Ben het ermee eens dat u, in ieder geval om redenen van professionele groei, dicht bij degene wilt zijn die het onderwerp bezit. Bovendien geeft zo iemand vertrouwen, meestal verzamelt zijn team zich rond cijfers en prestaties. Als je daarentegen, zoals ze zeggen, een ‘astronaut’ ziet die ‘zweeft’ en geen concreet antwoord op de vraag kan geven of het resultaat van zijn activiteiten en de activiteiten van zijn team niet in cijfers kan beschrijven, dan zal dat misschien gebeuren werk zeer respectloos in het bedrijf. En buitengewoon ineffectief. Ontvangst nummer 3. Openheid Een open persoon is niet iemand die in een losgeknoopt jasje de benen over elkaar kruist. En zelfs niet degene die hardop lacht en je op de schouder slaat. Een open persoon is iemand die naar uw gedachten, uw ideeën en uw bezwaren luistert. Constructieve kritiek op zijn standpunt aanvaardt hij rustig, hij is nieuwsgierig, hij staat open voor nieuwe dingen. Als je fronsende wenkbrauwen ziet als de ander bezwaren hoort, dan is dit misschien niet jouw droombaan. Je doet alleen wat je wordt opgedragen, en als je op ontwikkeling rekent, kun je dit idee vergeten.

Techniek # 4. Zorgzaam We brengen het grootste deel van ons leven op het werk door. En we willen het uitvoeren in een omgeving die niet alleen neemt, maar ook geeft. Velen bij het interview zijn verlegen of vinden het verkeerd om over zichzelf of over hun problemen te praten. Probeer de staaf te gooien en zie de reactie. In hoeverre zal uw probleem, hoe klein ook, resoneren met een toekomstige leider of collega? Heb je een wiel doorboord, je broek vuil gemaakt, je vliegtuig gemist? Iedereen heeft een verhaal dat past bij het begin van het gesprek, als openingsact. Ontvangst nummer 5. Hoorzitting Er is aandacht en er wordt geluisterd. Ik kan onderscheiden hoe de gesprekspartner reageert op mijn woorden: knikt formeel of probeert de essentie te vatten. Veel van de kwaliteit van de communicatie in de werkomgeving heeft te maken met luistervaardigheid. Met het vermogen om zich te concentreren op de gesprekspartner, met het vermogen om in een probleem of verzoek te duiken. Let op gadgets. Iemand die afwezig naar de telefoon kijkt, kan zich bij het project op dezelfde manier gedragen. Het lijkt bij jou te zijn, maar het lijkt ergens anders te zijn. Techniek # 6 Focus op verwachtingen Het is erg slecht als het spel met één doel wordt gespeeld. Als ze je lang vertellen over een project, over een team, over zakelijke vooruitzichten. En uiteindelijk, alsof ze zichzelf herinneren, zijn ze geïnteresseerd in uw verwachtingen van samenwerking. Ik bedoel niet geld, hoewel dit ook een belangrijke kwestie is. Ik bedoel dat elk werk effectiever is, des te meer toevalligheden in de verwachtingen van de uitvoerders. Ik wil zeggen dat het vrij moeilijk is om deze verwachtingen dichter bij elkaar te brengen als een van de partijen er niet in geïnteresseerd is.

https://www.vindazo.be

Gerelateerde artikelen

Verpleegkundigen gezocht

Vind je ergonomie belangrijk? Ben je enthousiaste ergotherapeut(e)?

Service Technieker Field Service Engineer